אדני רכבת

אדני רכבת

אדני רכבת הפכו כבר מזמן לפריט מבוקש בתחום אדריכלות הנוף והגינון מסביב לגלובס. כמה עולים אדני רכבת? איפה מומלץ לרכוש? איך מתקינים אדני רכבת? ומה היתרונות שלהם? כל התשובות במאמר שלפניכם!

פורסם:

אדני רכבת - מאיפה זה התחיל?

אדן רכבת או אדני רכבת ברבים, שימשו כבסיס לבניית פסי רכבת מסביב לעולם. האדנים היו מותקנים בניצב לפסי הרכבת ותפקידם העיקרי היה לחלק את עומס המשקל באופן שווה לאורך המסילה.

ג'ורג' סטיבנסון הפך לאחת מהדמויות המשפיעות ביותר על בניית מסילות רכבת בהיסטוריה. סטיבנסון היה מהנדס אנגלי אשר תכנן ופיתח את קו הרכבת הראשון לפרטי פרטים. הרוחב שקבע לבניית מסילות רכבת, הפך לשיטה התקנית בה בנו מסילות רכבת מסביב לעולם והוא מכונה עד היום גם כ-רוחב סטיבנסון.

מסילות הרכבת נבנו תחילה מעץ ובהמשך שולבו בהם גם חומרים נוספים כמו ברזל, בטון ופלדה. בעשורים האחרונים הבינו כי ניתן לבנות מסילות רכבת עמידות יותר מבטון ולעיתים אף מפלדה והחלו לפרק את אדני הרכבת מהמסילות לאחר שימשו של עשרות שנים.

אדני רכבת לגינה

אדני הרכבת שפורקו ממסילות רכבת ישנות, מצאו את עצמם עומדים יתומים. כך הם מצאו להם ייעוד מחדש והחלו להשתמש בהם לשימושים רבים ומגוונים בתחום הבנייה, הריהוט והגינון. כידוע עץ גושני משתבח עם השנים כמו יין טוב ולחובבי העץ המאסיבי – גושני יש אפילו חיבה רבה לאדני רכבת בעיקר בגלל שיש להם אופי ייחודי משלהם. כל קורת עץ, לא נראת דומה לאחרת – דבר המאפשר לנו ליצור גדרות, רהיטים, תוחמים ופרגלות ייחודיות ובמראה דקורטיבי.

אדני רכבת - דברים שחשוב לדעת:

אדני רכבת איכותיים עוברים טבילה בחומר נגד מזיקים על מנת להקנות לעץ עמידות גבוהה יותר מפני חרקים, טרמיטים ומזיקים אחרים.

אדני רכבת אמריקאיים מיוצרים באורך של 2.6 מטר לכל יחידה. זו גם הדרך הטובה ביותר לדעת האם אדני הרכבת שלם מיובאים מארה"ב או ממדינות אחרות כמו: רוסיה, אוקראינה ומדינות נוספות ממזרח אירופה.

אדני רכבת מגיעים ממדינות רבות מסביב לגלובס, בישראל נפוצים כיום בעיקר אדני רכבת המיובאים מארה"ב, אנגליה ורוסיה – אוקראינה. מומלץ תמיד לרכוש אדני רכבת אמריקאים מכיוון שהם נחשבים לאיכותיים ונקיים יותר משמנים וחומרים רעילים שהיו נפוצים בשימוש ברית המועצות לשעבר.

בעבר היו מיובאים אדני רכבת חדשים לישראל, בעיקר ממדינות אירופאיות כמו בלגיה, הולנד, אנגליה וצרפת. מחירם היה גבוה בהרבה מאדני רכבת משומשים או אדני רכבת מפירוק כפי שהם מכונים בתעשייה. כיום אדני רכבת חדשים, משמשים בעיקר את ענף הרהיטים, בעוד כי אדני רכבת משומשים נפוצים בתחום אדריכלות הנוף והגינון.

אדני רכבת משמשים לרב לתחימת גינות ושטחים ציבוריים. ניתן להשתמש באדני רכבת לשימושים רבים ונרחבים כגון: בניית פרגולות, סככות, דלתות, שערים, רהיטים, מכלי שתילה ואדניות.

אדני רכבת יתרונות רבים:

עמידות מפני נזקי מזג האויר

אדני רכבת גושניים, עמידים מאוד מפני נזקי מזג האויר וזו הסיבה העיקרית שהן שימשו במשך שנים רבות את תעשיית הרכבות העולמית. לעץ עמידות גבוהה מפני טמפרטורות קיצוניות ולאורך כל עונות השנה.

ללא תחזוקה

אדני רכבת כמעט ואינם דורשים תחזוקה כלל! נהוג מידי כמה שנים, לצבוע או לשמן את האדנים עם שמן דקים או צבע לעץ על מנת להאריך את חייהם ולמנוע סדקים לאורך המשטח.

מחזור וקיימות

שימוש באדני רכבת הוא למעשה מחזור סביבתי. אנחנו לוקחים קורות עץ שיועדו לשימוש במסילות רכבת ומשנים לו הייעוד. המחזור הסביבתי הינו הליך הצובר תאוצה בעולם והוא מאוד חשוב לניצול חומרי הגלם בעולמנו כחלק מקיימות ופיתוח בר קיימא.

תיחום הגינה עם אדני רכבת

אדני רכבת משמשים ככלי המושלם לתחימת שטחים וערוגות בגינה. אם חלמתם על יצירת ערוגת פרחים, בניית טרסה גבוהה לפינת ישיבה או פינת מנגל אז אדני רכבת יכולים לשמש אתכם נאמנה.

אדני רכבת ישרטטו באופן מושלם את קו המתאר של גינתכם ויקנו לאזור מראה כפרי ומחוספס. לאנשים האוהבים את המראה החם והטבעי, אדני רכבת יהיו הבחירה המושלמת לעיצוב הגינה.

איך מתקינים אדני רכבת?

התקנת אדני רכבת כתוחם לגינה, דורשת לחפור תעלה עם מקוש ולהניח את האדנים בגובה הרצוי. אדני הרכבת ניתנים לקיבוע על ידי שימוש בפרזולים אחד לשני או עלי ידי תמיכה של בזנטים אשר ננעצים באדמה ותומכים בהם במספר נקודות בבסיס. אם תרצו ליצור רהיטים מאדני רכבת או פרגולות אז כדאי להשתמש בשירותו של איש מקצוע מיומן מכיוון שמדובר בקורות עץ כבדות במיוחד ותכנון ובנייה נכונה יכולה למנוע אסון.

הובלה של אדני רכבת

הובלה של אדני רכבת, תתבצע לרב על ידי משאית מנוף. למשאית מנוף יש אפשרות לסחוב משקל רב של אדנים ולפרוק אותם על ידי הנפת זרוע של המנוף ישירות לשטח ההתקנה. ניתן גם להוביל אדני רכבת בעזרת טנדר או נגרר, המורשים לשאת את משקל האדנים לפי החוק. יש לקחת בחשבון שלאדני רכבת משקל רב אך שני אנשים חסונים יכולים לסחוב אדן רכבת ללא חשש.

אדני רכבת ודשא סינטטי

אדני רכבת יכולים לשמש כתוחם מעולה לדשא סינטטי. כידוע כחלק מהליך התקנת דשא סינטטי, מפזרים חצץ לאורך המשטח ליישור הקרקע ועל מנת לאפשר חלחול טוב יותר למי הגשמים. 

תחימת השטח, מבטיחה כי תשתית החצץ לא תזוז במרוצת השנים וכי התשתית תשאר במקומה. אדני רכבת מהווים תוחם מעולה להתקנת דשא סינטטי בעיקר בגלל שמדובר בתוחם מאסיבי שעמיד מאוד בפגעי מזג האויר והסביבה.

אדן רכבת

פילוח חיתוך וניסור אדני רכבת

אם יש צורך לחתוך את אדני הרכבת ניתן לבצע זאת עם מסור שרשרת בשטח ההתקנה או על ידי שירותים של נגריה או מנסרה. אדני הרכבת ניתנים להתקנה בחלק הרחב או הצר שלהם בהתאם לדרישתכם והצורך בשטח.

אדני רכבת ניתנים גם לניסור לרוחבם ולא רק לאורכם; ניתן למצוא בשוק אדני רכבת שנוסרו מראש ונמכרים כחצי אדן או רבע אדן כלומר אדנים שנפרסו לרוחב פעם אחת או פעמיים.

אדני רכבת ושילובם עם צמחים ועצים

אדן רכבת הוא מוצר טבעי ולכן הוא משתלב היטב עם צמחייה. אדני רכבת מעניקים לכל שטח מראה כפרי וחמים ומאפשרים לנו ליצור גינה הרמונית ומעוצבת. אדני הרכבת ניתנים לעיצוב כדרישתכם ויש מעצבים ואדריכלים רבים אשר משלבים אדני רכבת בפרויקטים שלהם לשביעות רצונם של לקוחותיהם. אדני הרכבת מותקנים לרב בקווים ישרים אך ניתן גם להתקינם בשטחים אי סימטריים. בעזרת תכנון וביצוע נכונים ניתן אף ליצור זוויות וצורות לא שגרתיות,.

אדני רכבת ודשא סינטטי

מחיר אדני רכבת והיכן רוכשים?

לפני שניגשים לרכוש אדני רכבת מומלץ קודם כל לתכנן היטב את הפרויקט שלכם מבחינת המידות הדרושות לכם וכמות האדנים. אדני רכבת המגיעים מארה"ב מיוצרים באורך של 2.6 מטרים ורוחבם לרב 25 ס"מ ועובי של 15 ס"מ. יש לקחת בחשבון שהם לא תמיד אחידים בגודלם וכי ניתן לפצות זאת בהתקנה על ידי השקעתם באדמה.

כשניגשים לרכוש אדני רכבת תמיד רצוי להגיע למקור ולפנות ישירות ליבואנים – כך תדעו טוב יותר מה המקור של אדני הרכבת והאם הם אדנים נקיים מחומרים רעילים ושמנים מיותרים.

מחיר אדן רכבת, יכול לנוע בין 120 ל-200 ש"ח לפני מע"מ ליחידה. המחיר יקבע בהתאם לסוג העץ, ארץ המקור ומצב האדנים. אנו תמיד ממליצים להגיע לתצוגה ולמחסנים של החברה ולהתרשם מהאדנים במציאות ולא להסתפק רק בתמונות ומידע באינטרנט.

אדני רכבת מעץ